VICE TOMASOVIĆ, SINGULAR ELSEWHERE

Sa zadovoljstvom vas pozivamo na otvorenje izložbe Vice Tomasovića SINGULAR ELSEWHERE koje će se održati u subotu 24. 8. 2024 u 21 sat. Izložba će trajati do 22. 9. 2024.

Propitivanjem etičko-moralnih vrijednosti suvremenog društva u kojem se nalazimo, Vice Tomasović problematizira površnost i duhovnu prazninu kroz svoj umjetnički rad. Njegovo likovno stvaralaštvo ironično je rezoniranje postupka i ciljeva u kojima termin etika dobiva potpunoma drugačiji kontekst. Konzultiramo li mrežno izdanje Hrvatske enciklopedije Leksikografskog zavoda Miroslav Krleža, između navedenog, možemo vidjeti kako je “etika skup načela moralnoga (ćudorednog) ponašanja nekoga društva ili društvene skupine koja se zasnivaju na temeljnim društvenim vrijednostima kao što su: dobrota, poštenje, dužnost, istina, ljudskost itd.“. Zajednička odlika navedenih načela likovni je kredo pod kojim umjetnik u slikarskom mediju cinično progovara o temama ispraznosti i kontradikcija, a u kojim mu pomažu maštoviti, za autora autentični i prepoznatljivi svjetovi nastanjeni antropomorfnim, zoomorfnim i biljnim bastardima. No, naviknuti na moralno-etičke reakcije u horror vacui formatu, umjetnik nam ovoga puta podastire pročišćenu cjelinu koja jednako snažno progovara u svojoj bjelini te u konačnici vrlo lijepo korespondira sa čistoćom bijelog galerijskog prostora.

Sveobuhvatni nazivnik ove umjetničke koncepcije također je duboko autoreferencijalan, budući da se nadovezuje na prijašnji Tomasovićev opus u kojem istražuje navedene teme. Počevši od ciklusa EX NIHILO koji razmatra počelo svega i progovara o konceptu praznine i morala pa sve do umjetničkog projekta VICE GURU, gurua i karizmatičnog duhovnog iscjelitelja koji se pomoću svojih inovativnih pomagala i pripravaka predstavlja publici kroz Basma institut za integrativnu medicinu i holističko energetsko liječenje; te koji zasigurno najdublje oslikava neprekidnost trenutnog likovnog ciklusa. Etički maksimalizam kroz slikarsko pojednostavljenje manifest je nevidljivog i ezoteričnog u kojem se umjetnik ne ustručava koristiti alate poput umjetne inteligencije koji generiraju sadržaj u obliku teksta kojeg, u konačnici, integrira u radove kao cjeloviti dio slike. Derivirani natpisi koji objašnjavaju kompleksnost samih radova pronicanje je u civilizacijske probleme ispraznosti kojima smo svakodnevno suočeni te se mogu sagledati ili tumačiti kao cinična vizija budućnosti kroz kritiku sadašnjosti.

SINGULAR ELSEWHERE je serija od pet štafelajnih slika nastalih procesom potpunog prepuštanja bijelom slikarskom platno u kojem se vizualno, u kontekstu područja interesa kojim se umjetnik bavi, automatizmom prenosi na podlogu. Radovi nastali bez skica i unaprijed konkretiziranih ideja intuitivno se metamorfiraju slojevitošću problematike o kojoj progovaraju te se na taj način, referirajući se na prijašnji rad koji je umjetnik obrađivao u drugim medijima, opetovano rađaju. Poliptih koji Vice Tomasović donosi u galeriju Kravata predstavlja objedinjeni koncept različitih smjerova njegovog dosadašnjeg likovnog stvaralaštva u kojem shematizira teoretske objekte predstavljajući dijagrame koji ironično istražuju ključne probleme suvremenog društva. Za razliku od njegovog prijašnjeg slikarskog potpisa, koji se bazirao na kompozicijskom načelu straha od praznog prostora, ove su slike prepune prozračnosti i svjesnog nepostojanja sadržaja kao pogled na stanje i razvoj prirode, kulture, zdravlja, tehnologije i duhovnosti. Prodiranje u međusobnu isprepletenost ovih oblasti dovodi do brojnih izazova i proturječja konkordancije humanog i nehumanog odnosa, naročito u kontekstu promišljana o razvoju i budućnosti naše civilizacije.

Neposredno prije otvorenja izložbe SINGULAR ELSEWHERE, autor će intervenirati u unutarnji prostor galerije Kravata. Ono što će prikazati na zidu galerijskog prostora zasad nije poznato jer, kao što je gore navedeno, autor ne polazi od skice, već intuitivno stvara u susretu s bijelim prostorom. Kakvu će moralno-etičku poruku ovog puta poslati te na koji će se ciklus ista referirati, saznat ćemo na otvorenju izložbe.

U nastavku slijedi tekst koji je generiran pomoću ChatGPT-a temeljem umjetnikovih detaljnih smjernica o konceptu i svakoj slici pojedinačno.

U seriji slika pod nazivom SINGULAR ELSEWHERE, Vice Tomasović se upušta u analizu i kritiku suvremenih društvenih fenomena, koristeći vizualno-arhetipski jezik koji korespondira s temama ekološke degradacije, tehnološke hegemonije, eskapizma, kulturne dekadencije i metafizičke praznine. Tomasović se oslanja na postkonceptualnu praksu, gdje figurativno susreće apstraktno, a dijagrami i tekstualne reference postaju integralni dijelovi narativnog sloja svake slike. Ova serija kroz pet radova konstruira kompleksnu metaforu našeg vremena, nudeći refleksiju o društvenoj stvarnosti koja je istovremeno hiperstilizirana i suštinski prazna.

UTOPIA (PRIVID UTOPIJE KAO ODRŽIVOG TURISTIČKOG PROIZVODA), 2023. – Element: Zemlja

Prva slika u seriji, UTOPIA, predstavlja distopijski pejzaž dalmatinskog otoka, degradiranog do neprepoznatljivosti kroz bezdušnu eksploataciju u svrhu turizma. Tomasović koristi element zemlje kako bi istražio devastaciju prirodnih resursa i kulturološkog identiteta. U ovoj slici zemlja postaje simbol iscrpljenosti i manipulacije, pretvarajući prirodne pejzaže u proizvod koji više nema veze s autentičnošću. Dijagrami koji prate sliku – s pojmovima poput površinska laktacija i građani kao sretno servisno osoblje – dodatno pojašnjavaju dinamiku preobrazbe autentičnog prostora u nešto službeno, komodificirano i u konačnici isprazno. Ovaj rad, iako prikazuje specifičan otok, zapravo funkcionira kao univerzalna kritika globalnog kapitalizma, gdje su prirodni resursi pretvoreni u robu, a lokalno stanovništvo u sretno servisno osoblje.

RESORT (RESORT ZA UPRAŽNJAVANJE KULTURNIH POTREBA), 2023. – Element: Zrak

RESORT se usmjerava na kulturu kao područje podložno procesima komodifikacije, koristeći element zraka – simbola kulture – za istraživanje praznine unutar kulturnih institucija. Tomasović prikazuje kako algoritmi umjetne inteligencije generiraju sadržaje prilagođene ukusima masovne publike, stvarajući kulturne proizvode koji su sladunjavi, banalni i lišeni dubine. Dijagrami koji prate ovaj rad ukazuju na opservatorij jednokratnih događaja i psihološko profiliranje korisnika, sugerirajući da se kultura više ne promatra kao prostor kritičkog mišljenja, već kao još jedan segment ekonomije iskustava, gdje su svi događaji jednokratni, isprazni i programirani za neposrednu konzumaciju.

ENTITY (ENTITET ZA DUBINSKO ISTRAŽIVANJE INTEGRATIVNE MEDICINE), 2023. – Element: Voda

Treći rad, ENTITY, obrađuje temu zdravlja kroz alegoriju zdravstvene industrije, koristeći vodu kao element koji simbolizira život i zdravlje, ali ovdje je prikazan u izobličenom obliku. Tomasović postavlja konstrukciju koja evocira futuristički uređaj ili entitet, namijenjen otklanjanju psihofizičkih tegoba. Ovdje je prikazana budućnost zdravstvenog sustava u kojemu se liječenje temelji na subjektivnim percepcijama, a pacijent postaje konzument pseudoznanstvenih tretmana. Dijagrami s natpisima poput hakiranje horoskopa i homeopatska erotika dodatno podcrtavaju grotesknost tog sustava u kojemu medicina postaje još jedan spektakl, a tijelo i um postaju poligoni za eksperimentalne, ali neučinkovite terapije.

STRUCTURE (STRUKTURA ZA KREIRANJE NOVOG META-BIOETIČKOG HORIZONTA), 2024. – Element: Vatra

U STRUCTURE, Tomasović se bavi temom tehnologije, koristeći vatru kao simbol tehnološke moći i destrukcije. Na slici je prikazan biljni materijal – veliko deblo – na kojemu su izgrađena industrijska postrojenja, koja parazitiraju na samom materijalu koji iskorištavaju. Vatra ovdje ne služi kao alat pročišćenja, već kao destruktivna snaga koja transformira prirodne resurse u nešto strano i neprijateljsko. Dijagrami unutar slike, s natpisima poput Molokova zamka i proteinografsko istraživanje, sugeriraju apsurdnu znanstveno-fantastičnu stvarnost, u kojoj su bioetika i održivost postali fiktivni koncepti. Ovdje tehnologija postaje simbol samodestruktivne civilizacije koja iscrpljuje vlastite temelje u beskrajnoj potrazi za rastom i inovacijom.

SINGULAR (SINGULAR ELSEWHERE), 2024. – Element: Eter

Posljednja slika, SINGULAR, objedinjuje sve prethodne radove u jednoj sveobuhvatnoj simulaciji stvarnosti, gdje se prepliću svi elementi: zemlja, zrak, voda i vatra. Eter, kao peta i konačna suština, služi kao element koji sve povezuje, ali istovremeno predstavlja prazninu i potencijalnu ispunjenost. Tomasović stvara konačnu viziju svijeta u kojemu su svi aspekti ljudskog postojanja spojeni u singularni entitet, koji simultano oslikava i ispraznost i ispunjenost postmodernog društva. Eter ovdje postaje nositelj najdubljeg paradoksa: on je istovremeno prazan i pun, neuhvatljiv, ali sveprisutan, reflektirajući suštinsku dilemu suvremenog čovjeka koji traži smisao u svijetu lišenom transcendencije. Dijagrami unutar slike referiraju se na prethodne radove, stvarajući metatekstualnu strukturu koja sugerira beskonačnu petlju međusobno povezanih problema i rješenja koja se stalno ponavljaju, ali nikada ne dovode do pravog ispunjenja ili spoznaje.

Kroz seriju SINGULAR ELSEWHERE, Vice Tomasović se pozicionira kao kroničar našeg vremena, gdje slike postaju zrcala kolektivnih iluzija i manipulacija koje oblikuju suvremeno društvo. Njegov rad problematizira odnos između prirode, tehnologije, zdravlja, kulture i duhovnosti, prikazujući ih kao komponente složenog sistema koji je u suštini samouništavajući. Tomasovićevi dijagrami nisu samo ilustracije, već teoretski alati koji nam pomažu u navigaciji kroz labirint značenja, pozivajući nas da preispitamo vlastite pozicije unutar tog sistema. Ova serija slika ne nudi jednostavna rješenja, već nas suočava s vlastitim nesigurnostima i proturječnostima, ostavljajući nas u prostoru između spoznaje i nepoznatog, između stvarnosti i njezine simulacije.

Dominik Duboković i ChatGPT

 

Vice Tomasović (1986., Split) diplomirao je na studiju Likovne kulture i likovne umjetnosti pri Umjetničkoj akademiji u Splitu 2009. godine. Izlagao je na preko 20 samostalnih izložbi, održao približno toliko performansa te sudjelovao na velikom broju skupnih izložbi, umjetničkih festivala i manifestacija kao organizator, kustos, izlagač i izvođač. Osnivač je i ravnatelj Almissa Open Art festivala suvremene umjetnosti u Omišu. Bivši je predsjednik Hrvatske udruge likovnih umjetnika u Splitu i voditelj izložbene djelatnosti u Salonu Galić. Trenutno je voditelj botaničke zbirke i Muzeja masline u Klisu. Finalist je Nagrade Radoslav Putar 2024. godine.

Samostalne izložbe (izbor): 2024., AMBIS, Split, Filozofski fakultet; 2023., RESORT – ENTITY – UTOPIA, Korčula, Galerija Siva zona; 2022., DIKTATURA PROSJEČNOSTI, Omiš, Gradski muzej; 2021., KVINTESENCIJA, Zagreb, Galerija Vladimir Bužančić; 2019., JASLICE SV. ARNIRA, Split, Galerija Umjetnina; 2019., PERFORMATIVNE MEMORABILIJE, Split, Galerija Škola; 2019., BASMA, Zagreb, Galerija SC; 2019., EX NIHILO, Split, Studio 21; 2019., DUHOVNA PRAKSA, Split, MKC; 2018., EX NIHILO, Šibenik, Galerija svetog Krševana; 2017., NIŠTA, Varaždin, Galerijski centar Varaždin; 2017., EX NIHILO (NIHIL FIT), Koprivnica, Muzej grada Koprivnice; 2017., CVJETANJE PROSTORA, Jelsa, Dalmacijaland; 2016., SVE ŽIVO, Pula, Galerija Luka / Mul; 2016., HORROR VACUI, Zagreb, Galerija Prsten, Meštrovićev paviljon; 2016., HERBAGENIA, Labin, Gradska galerija Labin; 2016., PRIMA MATERIA, Krk, Centar za kulturu Grada Krka; 2016., KOZMOGONIJA, Dubrovnik, Galerija Flora; 2016., PRAVA POVIJEST SVIJETA, Zagreb, Pikto; 2015., IZ NIČEGA, Zagreb, Lauba; 2014., EX NIHILO, Omiš, Gradski muzej; 2014., PRIJE VREMENA, Split, Salon Galić; 2013., TEORIJA BILJNOGA PODRIJETLA, Split, Galerija Praktika; 2011., OBLICI U DUHU, Split, Dioklecijanovi podrumi; 2008., BESTIARIJ, Omiš, Galerija Onaion.

Performansi (izbor): 2022., VRUJA, Vruja, Festival bespravne gradnje i devastacije prirode; 2021., EPITAF, Vruja, Festival bespravne gradnje i devastacije prirode; 2019., VICE GURU, Split/Zagreb, medijski prostor; 2018., TURIZAM, Split, Bačvice; 2018., POKORA (zrak), Zagreb, Meštrovićev paviljon, Salon mladih; 2016., POKORA (voda), Split, DOPUST; 2015., POKORA (zemlja), Pula, Dani Hrvatskog Performansa u Puli; 2015., POKORA (vatra), Varaždin, Dani Hrvatskog Performansa u Varaždinu; 2014., PRVI PLES, Omiš, Kaštil Slanica; 2013., TEORIJA BILJNOGA PODRIJETLA, Osijek, 13. Performance Art Festival; 2012., HOMOLOG, Split, Salon Galić, 15. godina Akademije; 2011., DIKTAT, Split, MKC, Dani Otvorenog performansa u Splitu; 2010., U MEĐUVREMENU, Split, Akvarij Bačvice, DOPUST; 2009., MADE IN VITRO, Split, Multimedijalni kulturni centar, DOPUST; 2008., EGO PETRUS, Split, Akvarij Bačvice, Dani otvorenog performansa u Splitu; 2007., MURUS, Split, Umjetnička akademija.

Skupne izložbe (izbor): 2022., Od sigurnog prema mogućem: LICA, KRAJOLICI, LICEMJERJA, Split, Galerija Umjetnina; 2021., Draw, Split, Multimedijalni kulturni centar; 2019., Oscilator, Split, Galerija umjetnina; 2019., Tijelo koje gori, Split, Dioklecijanovi podrumi; 2019., Slavonski biennale, Osijek, Muzej likovnih umjetnosti; 2018., Hrvatski trijenale crteža, Zagreb, Grafički kabinet HAZU-a; 2018., Salon mladih, Zagreb, Meštrovićev paviljon; 2016., Zagrebački salon, Zagreb, Dom HDLU-a; 2015., Splitski salon, Split, Dioklecijanovi podrumi; 2015., Trijenale kiparstva, Zagreb, Gliptoteka HAZU-a; 2014., Adria Art Annale, Split, Dioklecijanovi podrumi; 2013. Performance art festival, Osijek.