KATAMARAN ART 2022 / LOREN ŽIVKOVIĆ KULJIŠ
U Galeriji Kravata u Jelsi, u petak 24. lipnja 2022. godine s početkom u 21 sat otvara se
izložba Return the gift Lorena Živkovića Kuljiša. Kustosica izložbe je Iris Slade.
Spomenutom izložbom započinje ovogodišnji Katamaran Art 2022. Katamaran Art zajednički
je projekt Muzeja općine Jelsa i Galerije umjetnina pokrenut 2018. godine. Riječ je o
izložbenom programu koji se tijekom ljetnih mjeseci naizmjenično događa u Jelsi i Splitu.
Sam naziv se referira na jednu od najprometnijih katamaranskih linija na Jadranu, Split –
Jelsa, kojom se svake godine, osobito ljeti, preveze na tisuće putnika. Cirkulacija ljudi i roba
uglavnom je vezana uz turizam i svakodnevni život domicilnog stanovništva. Katamaran Art
za cilj ima aktualizirati onu treću, jednako važnu dimenziju putovanja, a radi se o prometu
ideja, u konkretnom slučaju, onih umjetničkih. Autor koncepta je Božo Majstorović a voditelji
projekta su: Duje Dorotka, Božo Majstorović i Marija Plenković.
U programskom smislu Katamaran Art je otvoren za različite generacijske, medijske i
poetičke kombinacije. Projektni zadatak stavljen pred umjetnike uvrštene u program
Katamaran Art 2022., a riječ je o Snježani Ban, Kažimiru Hrasti i Lorenu Živkoviću Kuljišu,
koncipiranje je i realizacija radova koji će valorizirati specifični kontekst izlaganja.
Kipar po vokaciji i obrazovanju, a multimedijalni umjetnik po svom djelovanju, Loren Živković
Kuljiš u Jelsi se predstavlja radovima Nešto za nešto i Retrospektiv, koji uzajamno objedinjuju
crtački, kiparski i konceptualni afinitet umjetnikovog habitusa. Retrospektiv je instalacija
sastavljena od plastične kante za glinu i njenog izvađenog, u međuvremenu osušenog
sadržaja u obliku valjka te nekoliko nanizanih grumena suhe gline između njih. Zamišljena je
tako da djelomično izlazi iz posvećenog, institucionaliziranog galerijskog prostora u profani
prostor Trga sv. Ivana u Jelsi na način da se od prazne posude u izložbenom prostoru pruža
do glinenog valjka na otvorenom. Umjetnik je instalaciju naslovio nepostojećom riječi u
hrvatskom jeziku jer ga asocira na nekakav vremenski stroj koji se bavi prošlošću, aludirajući
time na zaokruženi proces nastanka rada. Premda su elementi instalacije postavljeni u
logičnom vremenskom slijedu, sugerirajući tijek njenog nastanka, posrijedi je vrlo promišljeni
formalni paradoks, jer je rad završen već na samom početku uzimanjem otiska (pozitiva)
unutrašnjosti kante za glinu (negativa) pomoću njenog sadržaja.
Propitkivanje procesa i načina vizualizacije likovnog jezika „kao ishodišta mogućih asocijacija“
ogleda se u nizu vrsnih crteža ugljenom na papiru jedinstvenog naziva Nešto za nešto.
Zajednički svima je prikaz kugle na bjeličastoj podlozi dok su pozadine artikulirane s različitim
apstraktnim formama. Nešto za nešto za umjetnika je otvoreno djelo „bez linearnog
scenarija i završetka“. Prema njegovim riječima „Procesualnost i nedovršenost rad ostavljaju
otvorenim za aktivnu ulogu promatrača odnosno čitača. Iz tog nastojanja razvilo se i ime
rada Nešto za nešto.“
Izložba u Galeriji Kravata ostaje otvorena do 13. srpnja 2022.
Loren Živković Kuljiš (1973., Split) diplomirao je 1997. godine kiparstvo na Akademiji likovnih
umjetnosti u Zagrebu, u klasi prof. Stipe Sikirice. Studijski je boravio u San Franciscu 2000., te
održao predavanje studentima The California College of Arts and Crafts (CCAC) i UC Berkeley.
Od 2007. radi na Kiparskom odjelu Umjetničke akademije u Splitu. Izlagao je na dvadesetak
samostalnih te na više grupnih izložbi u zemlji i u inozemstvu. Autor je spomenika Tonču
Petrasovu Maroviću na splitskom Sustipanu (2019.). Dobitnik je Treće nagrade (s Anom
Šverko) na Natječaju za izradu spomenika Jakovu Gotovcu u Splitu (2009.) i Treće nagrade (s
Anom Šverko) na Natječaju za izradu skulpture u predvorju Ekonomskog fakulteta u Splitu
(2004.). Dobitnik je više strukovnih nagrada, među kojima je jedna od tri jednakovrijedne
nagade na 7. trijenalu hrvatskog kiparstva (2000.) i jedne od tri jednakovrijedne nagrade na
38. Splitskom salonu (2013.). Zastupljen je u stalnom postavu Galerije umjetnina u Splitu i
Gliptoteci Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Zagrebu.