Zrinka Barbarić, Monografija
Umjetnički izložbeni program 2024. u galeriji Kravata u Jelsi otvaramo izložbom mlade splitske umjetnice Zrinke Barbarić „Monografija“. Sa zadovoljstvom vas pozivamo na otvorenje ove izložbe u utorak 11. lipnja 2024. u 21 sat.
Umjetničkom stvaralaštvu Zrinke Barbarić imanentna je introspekcija procesa rađanja i umiranja u kojima smrt ne znači nužno potpuni kraj, već novi početak. Dualnost tih pojmova te poimanje dijametralno različitih krajnosti predstavlja krug u kojem autorica konceptualizira prirodne etape života, pritom provocirajući vlastite reakcije na destruktivne stvaralačke procese. Uništenje ili smrt u ovom slučaju imaju potpuno nov kontekst jer dolaze u funkciji stvaranja, odnosno rađanja novog objekta koji implicite problematizira cjelokupan tok misli u kojim se kreću te dvije objedinjene suprotnosti. Kao aktivna kreatorica čitavoga koncepta u kojem joj je jedina misija preživljavanje gubitka, umjetnica odbacivanjem dosadašnje uloge pasivnog promatrača, naratora ili interpretatora, potpunoma participira u procesu preobrazbe iščekujući ono što će proživljeno emocionalno iskustvo donijeti, a donosi ništa. Ono što dolazi nakon gubitka predstavlja opetovano rođenje jer bivstvo nastavlja živjeti, a uništena materija se preobražuje u likovni materijal u kojem nastaju nove konceptualne forme.
Monografija je instalacija u obliku knjige nastala izgaranjem višegodišnjeg likovnog stvaralaštva Zrinke Barbarić. Satkana je od 46 sivih listova nastalih prešanjem praha i pepela zapaljenih slika, crteža i kolaža; omota koji predstavlja integralnu cjelinu te svojom složenošću i slojevitošću oslikava važnost sadržaja iznutra; i neodvojivog dijela od 80 studija na hidrofilnim gazama koje svjedoče o procesu nastanka mozaika na ovitku knjige. Godine formalnog obrazovanja za sobom vuku bezbroj likovnih radova koji su ovdje uništeni simboličkim činom paljenja uslijed misije preživljavanja gubitka. Ono materijalno što je ostalo, umjetnica nam donosi u galerijski prostor u obliku knjige kao konceptualne forme koja baca fokus na sadržaj, a ne ispraznu vanjštinu. Akromatska materija u obliku 92 stranice knjige koja dominira instalacijom, svojom bojom može simbolički aludirati na progresivan gubitak i na blizinu neminovnog kraja, no, naprotiv, likovni radovi umjetnice nastavljaju egzistirati kroz formu knjige u kojoj suština ostaje čitava, a procesom kreativne transformacije dobiva se nešto potpunoma novo i pragmatično. Izradom stranica knjige od pepela, moji radovi zaista sačinjavaju tu knjigu.
Ovitak Monografije, kao cjeloviti dio umjetničke instalacije, duboko ponire u najranije istraživačke faze umjetničine kreativnosti. Mozaik u kojem su likovno-tehnička sredstva kukci, gmazovi, cvijeće i glodavci prikazuje geometrijske i slobodne likove koji svojim konglomeratskim ispreplitanjem suptilno interpretiraju temu odlaska i ponovnog dolska. Omot knjige je, također, i svojevrstan hommage djetinjstvu u kojem autorica ponire u najdublje pore svoga likovnog početka gdje je crteže, slike i prostorne kompozicije oblikovala pomoću organskih materijala koje je pronalazila u prirodi. Propitkivanje tog procesa i načina vizualizacije likovnog jezika ponajbolje se ogleda u skicama koje umjetnica donosi na gazama. Njima elaborira pojavu u kojem neživi kukci, metamorfozom, dobivaju antropomorfne forme, floralni zoomorfne i obrnuto te time zatvara krug između života i smrti u kojem kraju daje novi početak.
Zrinka Barbarić (1985., Split) diplomirala je 2009. godine slikarstvo na Umjetničkoj akademiji u Splitu, u klasi profesora Gorkog Žuvele. Dosada je izlagala na više samostalnih i skupnih izložbi. Sudjelovala je na rezidenciji u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu 2015. te na ljetnoj školi u organizaciji KONTEJNER > Biro suvremene umjetničke prakse i Cultivamos Cultura iz Portugala na otoku Čiovu 2016. godine. Trenutno je zaposlena u Školi likovnih umjetnosti u Splitu gdje predaje stručne predmete. Samostalne izložbe na kojim je sudjelovala: Premiere 10, Loggia Pučkog otvorenog učilišta, Split, 2008.; Portret varalice (bilo jednom, a možda i nije…), Salon Galić, Split, 2010.; Čitanja, Gradski muzej, Omiš, 2011.; Portret varalice (bilo jednom, a možda i nije…), Galerija sv. Krševana, Šibenik, 2011.; Čitanja, Villa Rosina, Split, 2011.; Servis, Galerija Vladimir Nazor, Zagreb, 2015.; Metamorfoza, Lauba, Zagreb, 2015.; Aranžman, Pogon Jedinstvo, Zagreb 2016.; Majka, Galerija umjetnina, Split, 2017.; Prah si i u prah ćeš se pretvoriti, Galerija Škola, Split, 2019.; i Stvaranje perunike x Jure Perišić, www.creationofperunika.com, 2020.
Dominik Duboković, kustos izložbe
Fotografije: Ashley Ward
Grafički dizajn: Nikola Križanac